یکشنبه

Entry For 09 Jan 2011

گلچین اخبار فرهنگی ایران

1.فیلم سینمایی «پرسه در مه» به کارگردانی بهرام توکلی بزودی اکران می‌شود.



به گزارش «بانی فیلم»، این فیلم که یک سال است پشت خط اکران مانده به احتمال فراوان در گروه آفریقا روی پرده خواهد رفت. مذاکرات نهایی میان پخش‌کننده و تهیه‌کننده انجام شده تا بعد از پایان اکران «عروسک»، این فیلم اکران شود. این احتمال وجود دارد در صورت طولانی شدن اکران «عروسک» در گروه آفریقا، فیلم «پرسه در مه» بعد از جشنواره روی پرده برود. این فیلم سال قبل در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و مورد توجه منتقدان قرار گرفت. لیلا حاتمی، شهاب حسینی و مسعود رایگان بازیگران اصلی «پرسه در مه» هستند که جواد نوروزبیگی تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد.


فیلم داستان یک آهنگساز است که آرزو دارد موسیقی مورد علاقه‌اش را بسازد و دچار مشکلات روحی و روانی می‌شود. بهرام توکلی این روزها مشغول ساخت فیلم «اینجا، بدون من» است که به احتمال فراوان در جشنواره فیلم فجر به نمایش در می‌آید. در این فیلم بازیگرانی چون پارسا پیروزفر، فاطمه معتمدآریا و صابر ابر ایفای نقش می‌کنند.
______________________________________________________________________
 
2.نمایش درس از اوّل اسفند در تماشاخانه ی ایرانشهر
 
ترانه عليدوستی و امير جعفری در اجرای "درس" نوشته اوژن يونسكو به كارگردانی داريوش مهرجويی به ايفای نقش می‌پردازند. اين نمايش از مدت‌ها پيش قرار بود ، روی صحنه برود و حتي 10 روزی تمرينات اين نمايش انجام شد اما سپس به دليل سفر ترانه به انگلستان و حضور امير جعفری در پروژه سينمايی دچار وقفه شد. البته قطعی نبودن تاريخ و محل اجرا هم دليل ديگری برای تعطيل شدن تمرينات بود.







هم چنين اداره ‌كل هنرهای نمايشی مصر بود تا نمايش "درس" پس از حضور در جشنواره تئاتر فجر، اجرای عمومی داشته باشد. هم اينك تاريخ و محل اجرای نمايش "درس" مشخص شده است و بزودی تمرينات نمايش هم آغاز خواهد شد. قرار است نمايش "درس" در آخرين روز از جشنواره تئاتر فجر (اول اسفند ماه) در تماشاخانه ايرانشهر روی صحنه برود و با پايان يافتن جشنواره اجرای عمومی نمايش آغاز شود و تا پايان سال تماشاخانه ايرانشهر ميزبان آن باشد.






امير جعفری كه هم اينك در دوبی به سر می برد ، درباره حضورش در نخستين تجربه كارگردانی تئاتری داريوش مهرجويی ، گفت : به سينمای مهرجویی علاقه‌مندم و هميشه آرزوی كاركردن با او را داشتم. مهرجویی واقعا دانشمند و فيلسوف سينما است و خوشحالم كه شرايطی فراهم شده تا با او همكاری داشته باشم. جعفری علاوه بر حضور در نمايش "درس" ، برای بازی در فيلم جديد مهرجويي با نام "دنيای اسباب‌بازی" قرارداد بسته است و همزمان در فيلم و تئاتر او حضور خواهد داشت.






جعفری با بيان اينكه در حال حاضر در حال مطالعه فيلمنامه "دنيای اسباب‌بازی" است ، افزود: اين فيلم به سينمای كودك تعلق دارد ، اما مطمئن هستم كه اين فيلم هم مانند ساير آثار مهرجويی متفاوت خواهد بود. نمايشنامه "درس" داراي سه شخصيت است و تاكنون فقط حضورترانه عليدوستی و امیرجعفری قطعي شده است و بزودی يك بازيگر جديد برای نقش ((پيشخدمت)) كه البته به پررنگي دو شخصيت ديگر نمايشنامه نيست ، به گروه افزوده خواهد شد. به احتمال فراوان از نيمه دی ‌ماه تمرينات جديد نمايش "درس" با بازگشت امير جعفری از مسافرت آغاز خواهد شد.






امير جعفری درباره تمرينات گذشته اين نمايشنامه ، می‌گويد: در 8-7 جلسه تمرين قبلی ، تنها به روخوانی و تحليل نقش و گاهي نوع گويش‌ها ، بيان‌ها ، لهجه‌ها و. . . پرداخته‌ايم. درحقيقت آن تمرين‌ها، براي آشنايی با متن بود و هيچگونه تمرينی برای ميزانسن‌ها و. . . انجام نشده است.


ترانه عليدوستی بازيگر سينماست كه تاكنون 2 بار با نمايش‌های "فنز" و "مانیفست چو" در صحنه تئاتر به ايفای نقش پرداخته است.






امير جعفری بازيگر تئاتری است كه پس از موفقيت در اين عرصه وارد سينما شد اما ارتباطش با اين عرصه را قطع نكرده و حداقل سالی يك بار روی صحنه می‌رود.






وی سال 80 در نمايش "رقص كاغذ پاره‌ها" به ايفای نقش پرداخت و بخاطر حضور در اين نمايش موفق به كسب جايزه اول بازيگری مرد از جشنواره ی بين‌المللي تئاتر فجر شد.






وی آخرين‌ بار با نمايش "كابوس‌های يك پيرمرد بازنشسته خائن ترسو" به كارگردانی نادر برهانی مرند در تالار قشقايی روی صحنه رفت. بازی او در نمايش‌های "رژستيورها نمی‌ميرند" ، "پاييز" ، "همان هميشگی" و "يك دقيقه سكوت" سبب شد تا رتبه‌های دوم و سوم بازيگری جشنواره تئاتر فجر را به دست آورد و بخاطر بازی در نمايش "شب‌های آوينيون" از او تقدير شد.






امير جعفری بارها با حضور در نمايش‌هايي همچون "شكلك" ، "رويای نيمه ‌شب تابستان" به كارگرداني كيومرث مرادی و "كابوس‌های يك پيرمرد بازنشسته خائن ترسو" به كارگردانی نادر برهانی ‌مرند، سبب جذب تماشاگران به تئاتر شد ، اين روزها بازی‌های او در تئاترها علاقه‌مندان زيادی را جذب تالارهای نمايش كرده است. نمايش "درس" به كارگردانی داريوش مهرجويی ، به طور قطع از نمايش‌هایی خواهد بود كه میتواند بارديگر نگاه‌های زيادی را جذب تالارهای نمايش كند.
__________________________________________________________________________

3.جدول فروش فیلم های روی پرده




آخرين روز هفته فروش فيلم‌هاي روي پرده تقريباً مثل روز قبل بود. تنها «چراغ قرمز» بود كه افزايش فروش چشمگيري نسبت به روز پنجشنبه داشت. اين فيلم كه تعداد سالن‌هايش به عدد 24 رسيده تقريباً 5 ميليون نسبت به روز قبل بيشتر فروخت. فروش 7/24 ميليوني اين فيلم مجموع فروش آن را به مرز 189 ميليون رسانده است. «آدمكش» دومين فيلم پرمخاطب جدول اكران در روز جمعه موفق شد از مرز فروش 200 ميليون تومان گذر كند. فروش اين فيلم در هفدهمين روز نمايش‌اش 19 ميليون تومان بود. «خاله سوسكه» باز هم بيشتر از «نفوذي» فروخت. اين فيلم كه توانسته خود را تا رده سوم جدول پرفروش‌ها بالا بكشد آخرين روز هفته را با رقمي معادل 7/13 ميليون تومان پشت سر گذاشت. «نفوذي» با 16 سينما فروشي 10 ميليوني داشت. مجموع فروش اين فيلم بعد از 10 روز نمايش 59 ميليون شده است. «عروسك» هم آخرين روز هفته 2/8 ميليون فروش داشت. مجموع فروش اين فيلم تا اينجاي كار 37 ميليون شده است. «عصر روز دهم» باز هم تعدادي از سالن‌هايش را از دست داده. اين فيلم كه تعداد سينماهايش به عدد 6 رسيده چند تك سانس و چند سينما در اختيار دارد. مجموع فروش «عصر روز دهم» 5/17 ميليون شده است. «عصر جمعه» تقريباً مثل روز قبل فروخت. فيلم مونا زندي با احتساب فروش 9/2 ميليوني تاكنون به مرز فروش 25 ميليون رسيده است.

منبع: روزنامه ی بانی فیلم

هیچ نظری موجود نیست: