چهارشنبه

Entry For 26 Jan 2011



گلچین اخبار فرهنگی-هنری ایران


1 فهرست نامزدهای برگزیده "شب منتقدان" اعلام شد



مجله ی سی نت: فهرست نامزدهای برگزیده انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی که در "شب منتقدان" معرفی می‌شوند، اعلام شد.


به گزارش سی نت، نشست مطبوعاتی "شب منتقدان" با حضور علی علائی رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی، کیوان کثیریان دبیر مراسم، وحید اسلامی سخنگوی انجمن و جمعی از خبرنگاران امروز یکشنبه سوم بهمن‌ماه در خانه سینما برگزار شد.


فهرست نامزدهای دریافت جایزه چهارمين مراسم "شب منتقدان" در حاشیه نشست خبری امروز توسط دبیر این جشن اعلام شد.




بهترین فیلم:


1. به رنگ ارغوان (به تهیه‌کنندگی سید جمال ساداتیان)

2. پرسه در مه (به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی)

3. طهران، تهران (به تهیه‌کنندگی محمدعلی حسین‌نژاد)

4. کیفر (به تهیه‌کنندگی سید جمال ساداتیان)






بهترین کارگردانی:


1. بهرام توکلی (پرسه در مهر)

2. ابراهیم حاتمی‌کیا (به رنگ ارغوان)

3. حسن فتحی (کیفر)

4. عبدالرضا کاهانی (هیچ)

5. داریوش مهرجویی و مهدی کرم‌پور (طهران، تهران)






بهترین فیلم نامه:


1. به رنگ ارغوان (نوشته ابراهیم حاتمی‌کیا)

2. پرسه در مه (نوشته بهرام توکلی)

3. کیفر (نوشته علی رضا نادری)

4. نفوذی (نوشته داود امیریان و احمد کاوری)

5. هفت دقیقه تا پاییز (نوشته محسن تنابنده)






بهترین بازیگر اول مرد:


1. شهاب حسینی (پرسه در مه)

2. مصطفی زمانی (کیفر)

3. حمید فرخ‌نژاد (به رنگ ارغوان)

4. حامد کمیلی ( پسر آدم دختر حوا)

5. مهدی هاشمی (هیچ)






بهترین بازیگر اول زن:


1. مهناز افشار (طبقه سوم)

2. نگار جواهریان (طلا و مس)

3. لیلا حاتمی (پرسه در مه)

4. مریلا زارعی (کیفر)

5. فاطمه معتمد آریا (صد سال به این سال‌ها)






بهترین بازیگر مکمل مرد:


1. مهران احمدی (هیچ)

2. رضا بابک (به رنگ ارغوان)

3. حامد بهداد (کیمیا و خاک)

4. جمشید هاشمپور (کیفر)

5. هدایت هاشمی (لطفاً مزاحم نشوید)






بهترین بازیگر مکمل زن:


1. مرضیه برومند (هیچ)

2. پانته‌آ بهرام (هیچ)

3. نگار جواهریان (هیچ)

4. گلچهره سجادیه (حوالی اتوبان)

5. مهراوه شریفی‌نیا ( پشت در خبری نیست)






جایزه استفاده خلاقانه از فناوری‌های نوین:


1. تورج اصلانی (برای فیلمبرداری فیلم "درود بغداد")

2. حامد ثابت (برای موسیقی فیلم "پرسه در مه")

3. حمید خضوعی ابیانه (برای فیلمبرداری دو فیلم "ملک سلیمان" و "پرسه در مه")

4. بهرام دهقانی ( برای تدوین فیلم "پرسه در مه")

5. فرشاد محمدی (برای فیلمبرداری دو فیلم "آل" و "آناهیتا")






جایزه خلاقیت و استعداد درخشان:


1. سیاوش اسعدی (حوالی اتوبان)

2. مجید برزگر (فصل باران‌های موسمی)

3. بهرام بهرامیان (آل)

4. شبنم عرفی‌نژاد (پشت در خبری نیست)

5. مهدی نادری (بدرود بغداد)


مراسم چهارمین شب منتقدان جمعه هشتم بهمن‌ماه ساعت 18 در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.



_____________________________________________________




2.”نقطه سر خط” در جشنواره تئاتر فجر



نمايش "نقطه سر خط" به كارگرداني "ليلا جنيدي"در بخش خياباني جشنواره تئاتر فجر اجرا مي‌شود.


به گزارش دريافتي سايت ايران تئاتر از روابط عمومي بيست‌ونهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر، نمايش "نقطه سر خط" نوشته روح‌الله سنايي و كارگرداني ليلا جنيدي است.


ليلا جنيدي كه فعاليت هنري خود را از سال 79 آغاز كرده،‌ فارغ‌التحصيل رشته تئاتر است كه پيش از اين نمايش‌هايي چون "من يك ساعت بيشتر عاشقم" ، "آوازه خوان، فالش مي‌خواند" ، "ضايعات جنگي" ، "امپرياليسم نكبت" ، "سلول من تروريست نيست" و ... را در بخش خياباني جشنواره فجر و دانشجويي اجرا كرده است.


گفتني است بيست ‌و نهمين جشنواره ی بين‌المللی تئاتر فجر از 16 بهمن تا 1 اسفندماه سال جاری در تهران و استان‌های ‌البرز، گلستان و خراسان شمالی و گيلان برگزار مي‌شود.


منبع: ایران تئاتر
____________________________________________________



3.ساخته يك كارگردان ايراني بهترین فیلم سال سوئد شد

فیلم سینمایی «سبه» ساخته بابک نجفی فیلمساز ایرانی مقیم سوئد به عنوان بهترین فیلم سینمای این کشور در سال 2010 شناخته شد.


به گزارش مهر، به نقل از پایگاه اینترنتی سینمای اروپا در مراسم جوایز سالانه سینمای سوئد که در استکهلم پایتخت این کشور برگزار می‌شود، فیلم سبه ساخته بابک نجفی جایزه بهترین فیلم سال را دریافت کرد.


سبه برای دریافت این جایزه رقبایی جدی داشت که در میان آنها می‌توان به ماورا ساخته پرنیلا آگوست اشاره کرد. این فیلم که نخستین تجربه کارگردانی بازیگر کهنه‌کار سوئدی محسوب می‌شود سه جایزه بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (اوتی مائنپا) و بهترین تدوین (آسا موسبرگ) را دریافت کرد.


لیسا لانگ ست جایزه بهترین فیلمنامه را برای نگارش فیلمنامه نخستین تجربه کارگردانی خود یعنی ناب به دست آورد. این فیلم همچنین جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را برای آلیسیا ویکاندر به ارمغان آورد. فیلم پول آسان ساخته دانیل اسپینوزا هم سه جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد (جوئل کینامان)، بهترین فیلمبرداری و دستاوردهای تکنیکی را دریافت کرد.


جایزه فیلم برگزیده تماشاگران سینمای سوئد به خانه فرشتگان 3 تعلق گرفت. پیتر دال برای نقش‌آفرینی در فیلم ورای آسمان آبی برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. در بخش فیلم کوتاه هم فیلم پشیمان‌ها ساخته مارکوس لیندین بهترین فیلم شناخته شد.


مگنوس برویسون برای ساخت موسیقی متن صدای پارازیت برنده جایزه بهترین موسیقی شد. مونا مالم نیز جایزه دستاورد یک عمر فعالیت سینمایی را دریافت کرد. فیلم اتریشی لوردز ساخته جسیکا هاوزنر به عنوان بهترین فیلم خارجی زبان شناخته شد.
__________________________________________________
گفت‌وگو با حسین مسافرآستانه رییس مرکز هنرهای نمایشی در آستانه بيست‌و‌نهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر



4.تاكيد جشنواره ی تئاتر فجر بر كيفيت است نه كميت


حسین مسافر آستانه، در پرکارترین فصل تئاتر ایران سکان هدایت مرکز هنرهای نمایشی را به دست گرفت، اما بدون شک یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که مرکز هنرهای نمایشی در باقی‌مانده ماه‌های سال پیش رو دارد برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد تئاتری کشور است. آنچه می‌خوانید گفت‌و‌گوي سايت ايران تئاتر با ريیس مرکز هنرهای نمایشی درباره بیست‌ونهمین جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر است.





هنگام ورود شما به مرکز هنرهای نمایشی چه مدت از آغاز به کار دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر می‌گذشت و به‌عنوان رییس مرکز هنرهای نمایشی آیا همگام با برنامه‌های پیشین مرکز حرکت کرده‌اید یا اینکه سعی در تغییر برنامه‌ها داشته‌اید؟


- در ابتدا، باید بگویم قبل از ورود من نیز دبیرخانه‌ جشنواره برقرار بوده و من از آغاز دوره‌ جدید جشنواره با دبیر محترم آن محمد حیدری همراه بوده‌ام، به طوری که در جریان تمامی امور و برنامه‌ریزی‌های وی قرار گرفته‌ام و با آمدن من چیزی تغییر نکرد.


من از آغاز به صورت مشاوری همراه ایشان سعی کرده‌ام برای تقویت این برنامه‌ها از وی حمایت کنم تا از برنامه‌هایی که مورد قبول من نیز بوده عقب نمانیم و همه‌ آنها به موقع انجام شوند.


ورود شما به مرکز هنرهای نمایشی به سود دبیرخانه نیز بوده است، زیرا ممکن بود به دلیل برخی از برنامه‌ها دبیرخانه به چالش بیافتد، اما هم‌اینک شاهد این اتفاق نیستیم.


خدا را شکر می‌کنم که من به جز سعی در فراهم آوردن زمینه اجرایی برنامه‌ها، هیچ درگیری دیگری با برنامه‌های جشنواره‌ فجر نداشته‌ام.


تعدادی از هنرمندان از حرکت کند دبیرخانه جشنواره در ابتدا و شتابزدگی پس از آن، تا شروع جشنواره در این دوره همانند دوره‌های گذشته انتقاد دارند، نظر شما در این مورد چیست؟


- من فکر می‌کنم اگر دوستان در جریان کار دبیرخانه قرار گیرند، قطعاً این نظر را نخواهند داشت، علت این امر قضاوت براساس شنیده‌هاست و اینکه آنان از بیرون نظاره‌گر این جریان هستند. تقویم اجرایی جشنواره یک الی دو ماه پس از اعلام فراخوان تنظیم شده و تاکنون نیز هیچ یک از برنامه‌ها از این تقویم جا نمانده‌اند و حتی جلوتر از آن عمل کرده‌اند، بنابراین نباید تصور شود روند جشنواره کند بوده و از این به بعد تسریع دارد.


به دلیل افزایش حجم برنامه‌ها در ماه‌های آخر باید به همان میزان سرعت اجرایی آنها نیز افزایش یابد تا بتوان کارها را به موقع انجام داد. اگر ما هم‌اکنون شاهد جنب و جوش بیشتری هستیم این امر کاملاً بدیهی بوده و جزو برنامه است، زیرا تمامی مقدمات لازم طبق موعد مقرر انجام گرفته و در حال حاضر خروجی‌های آن مشخص شده و باید هر چه سریع‌تر برای این خروجی‌ها برنامه‌ریزی کرد.


در گذشته تعیین کارها در طول یک هفته الی 15 روز پیش از شروع جشنواره صورت می‌گرفت، در حالی که در این دوره مشاهده می‌کنیم بیش از یک ماه است که همه‌ امور مربوط به جشنواره سازمان‌دهی شده، بنابراین جشنواره در این دوره جلوتر از برنامه‌های خود حرکت می‌کند.


یکی از بخش‌های جشنواره که همیشه نسبت به آن حساسیت وجود دارد و معمولاً نیز بیشترین ناهماهنگی‌ها را شامل می‌شود بخش بین‌الملل است. اکنون با وجود اینکه بیشتر از 20 روز تا جشنواره باقی‌نمانده، همچنان چیزی در مورد این بخش مشخص نشده و این در حالی است که گروه‌های خارجی باید هر چه زودتر از برنامه ورود خود به ایران مطلع شوند.


- در ابتدا، این نوید را می‌دهم که در این دوره از جشنواره نسبت به گذشته شاهد حضور گروه‌های معتبرتر و مطلوب‌تری از نظر کمّی و کیفی خواهیم بود، البته باید بگویم که جشنواره از آغاز کار خود به جای کمیت، تأکید بر کیفیت داشته است.


متأسفانه اشتباهی کوچک در صدور روادیدها رخ داده بود که با همکاری وزارت خارجه برطرف شد. هم‌اینک برای حضور گروه‌های خارجی هیچ مشکلی وجود ندارد و هیچ یک از برنامه‌های مربوط به آنان تاکنون لغو نشده است. تمامی قراردادها با گروه‌های مهمان، مدیران کمپانی‌های تئاتری، دبیران جشنواره‌های معتبر و مدیران


فستیوال‌های متعدد به قوت خود باقی است و جشنواره در بخش بین‌الملل به هیچ وجه از برنامه‌های خود عقب نیست و همه برنامه‌ها به درستی انجام شده، با وجود همه اینها حضور یک گروه اجرایی در تئاتر به دلیل زنده بودن آن از سایر جشنواره‌ها مانند فیلم و ... متمایز است. ممکن است یک اتفاق هر چند کوچک از سوی گروه مربوطه یا موارد پیش‌بینی نشده دیگر مانع از حضور گروه‌ها شود. جدا از مسئله اتفاقات پیش‌بینی نشده، هیچ مشکلی پیش روی بخش بین‌الملل بیست‌ونهمین دوره جشنواره‌ تئاتر فجر نیست.


ما چندین سال متوالی شاهد حضور گروه‌های خارجی، مثل گروه لهستان و تعدادی از مدیران فستیوال‌های مختلف هستیم که این امر از طرفی از نظر کارشناسانی که جشنواره را برنامه‌ریزی می‌کنند مثبت است و از جهتی نیز عده‌ای معتقد هستند ای کاش این تعامل با گروه‌ها و مدیران جدید و متفاوت نیز تجربه شود، در این مورد برایمان بگویید.


- همان‌طور که اشاره کردید حضور مدیران در دوره‌های مختلف در شناسایی عمیق‌تر فعالیت‌های تئاتری در ایران و معرفی آن به جهان مؤثر بوده و یک حسن محسوب می‌شود.


اینکه افرادی در جشنواره حضور یابند و پس از آن دیگر اطلاعی از جشنواره نداشته باشند آنچنان در شناساندن تئاتر ایران در دنیا مؤثر نخواهد بود، اما حضور مکرر بعضی از افراد و گروه‌ها و در چندین دوره پیوسته جشنواره تئاتر فجر سبب می‌شود آنها بهتر غنای آثار نمایشی ما را دریابند. در ضمن مقایسه کارشناسان آنها در کنار کارشناسان داخلی می‌تواند در برنامه‌ریزی و پیشرفت کار ما ثمربخش بوده و فعالیت‌های تئاتری ما را در دنیا منعکس کند، اما این موضوع سبب نمی‌شودکه ما از حضور چهره‌ها و مدیران جدید و مؤثر چشم‌پوشی کنیم.


در گذشته برای حضور یک گروه نمایشی خارجی در جشنواره تمامی شرایط مربوط به آن گروه به صورت یک جانبه از سوی ما پذیرفته می‌شد، اما در این دوره تنها بخشی از توقعات گروه‌ها برآورده شده است.


- امسال با توجه به اطلاعاتی که نسبت به گذشته وجود دارد و رایزنی‌هایی که از آغاز سال در رابطه با حضور یا عدم حضور گروه‌ها صورت گرفت، موارد کمک به گروه‌ها را مشخص کرده و به اطلاع آنها رسانده‌ایم، به‌طوری‌که بخشی از کمک هزینه‌ها از جانب ما و بخش دیگر از جانب کمپانی مربوط به کشور گروه شرکت‌کننده تأمین می‌شود، انعکاس این مطلب موجب افزایش استقبال گروه‌ها و نمایانگر برگزاری حرفه‌ای‌تر جشنواره است.


این تفاوت عمده‌ای در نوع روابط بین‌الملل نسبت به گذشته است، زیرا اگر جشنواره شرایط حرفه‌ای را رعایت کند از اعتبار بیشتری نیز برخوردار خواهد بود. جالب است بدانید برای اولین بار به اطلاع مدیران گروه‌های خارجی رسانده شده است که تعدادی از بلیت‌های جشنواره در صورت تمایل باید از سوی خود آنها تهیه شود، علت این است که دیگر با دیدی تحقیرآمیز با تئاتر ما برخورد نشود، اتفاقاً این عملکرد موجب اشتیاق بیشتر گروه‌ها برای دیدن جدول جشنواره شد، به همین خاطر در این دوره جدول جشنواره زودتر از دوره‌های گذشته آماده شده است.


البته جا دارد بگویم معضلی که باعث ايجاد مشكل مي‌شود، متأسفانه اشتراک بازیگران در تعدادی از نمایش‌هاست. از نظر من این جریان ایرادی اساسی است و امیدوارم در درجه اول خود تئاتری‌ها به آن رسیدگی کنند، زیرا با وجود این روند، کارها از نظر کیفی و تخصصی دچار مشکل می‌شوند.


من فکر می‌کنم جشنواره نیز در این امر بی‌تأثیر نبوده است، زیرا معمولاً گروه‌ها برای اینکه پذیرفته شوند به سراغ تعداد معدودی از بازیگران چهره می‌روند.


متأسفانه من این مطلب را از سوی برخی هنرمندان صاحب‌نام نیز شنیده‌ام و عنوان آن را فرار از مسؤولیت می‌گذارم؛ به ‌طور مثال: من به دلیل آنکه شاخصه‌های بهتری برای پذیرفته شدن نمایش خود در جشنواره پیدا نکرده‌ام از نام چهره‌های خاص استفاده می‌کنم، این موضوع تناقضی است که قابل پذیرفته شدن نیست.


از طرفی نیز قبول دارم جشنواره باید در برنامه‌ریزی‌های خود موازین جدیدی ایجاد کند و معیارهای انتخاب را از قبل و به صورتی شفاف اعلام کند و شاخصه‌هایی را به شورای انتخاب خود معرفی کند که در آن شاخصه‌ها حضور برخی چهره‌های صاحب‌نام امتیازی ویژه‌ای تلقی نشود و اعضای شورای انتخاب قوت کار را در عناصری دیگر جویا شوند.


در دوره‌های مختلف، اعضای شورای عالی انتخاب را که وظیفه گزینش بخش عمده‌ای از آثار را برعهده دارند، هنرمندانی تشکیل می‌دهند که حضور آنان هر ساله تکرار می‌شود، علاوه بر این، با توجه به اینکه بخش‌های گوناگون جشنواره رویکردی متفاوت دارند، با این حال از داوران مشترکی در آنها استفاده می‌شود، آنچه مسلم است اینکه با وجود صلاحیت برخی از این افراد امکان دست زدن به انتخاب‌های بهتری نیز وجود دارد پس علت این تکرار چیست؟


تردیدی نیست که همیشه ممکن است انتخاب بهتری وجود داشته باشد. از زمانی که هیأت انتخاب شامل بنده و آقایان: امین تارخ، حسین پاکدل و اسماعیل شنگله می‌شد ما شاهد این اتفاق هستیم، البته این ترکیب تنها مربوط به یک دوره نبوده است، حداقل من چهره تکراری همه دوره‌ها بوده‌ام، به دلیل تکرار چهره خود من در بازبینی‌ها و انتخاب آثار می‌گویم تکرار اعضای شورای عالی انتخاب یک حسن است، اما نه اینکه صددرصد ترکیب اعضا تکراری باشد، حضور مداوم تعدادی از افراد، از دوره‌های گذشته تجربه‌هایی با خود به ارمغان می‌آورد که می‌تواند برای افراد جدید محمل بحث باشد، اگر این ترکیب به کلی عوض شود، گویی جشنواره را از صفر آغاز کرده‌ایم که این موضوع به هیچ عنوان اصولی نیست، البته من با ترکیب دوگانه‌ این اعضا موافق هستم. همیشه درصد انتخاب، داوری و در نهایت رضایت نسبی است و طبیعتاً خروجی آن نیز نسبی خواهد بود، اما ما سعی بر این داریم که این نسبت‌ها را به سمت نسبت‌های رضایت‌بخش افزایش دهیم، ولی در این امر تضمینی وجود ندارد.
 
پی نوشت یک: اخبار شماره ی 3 و 4 در ساعت 22:54 به شب شد! D:
پی نوشت دو: عزیزان علاقه مند به سینما و اخبار سینمایی دیدگاه های خودشون رو برای هر چه بهتر شدن این وبلاگ در بخش نظرات بنویسن!
سپاس گزارم_ نیما آریان دوست

هیچ نظری موجود نیست: